Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

 Tegnap csodálatos filmet láttunk: Exotica (Atom Egoyan, 1994.)

A történet magávalragadóan szomorú, tele fájdalommal és összefonódó emberi sorsokkal, erotikával, és halállal.

Az ülés vezetője pszichoanalitikus technikát alkalmazott: a film kulcsjeleneteihez kapcsolódo szabad nézői asszociációt.

A pszichoterápia azért hatékony, mert olyan sebeket, érzelmeket, fájdalmakat ér el, melyekre nincsenek szavak. Segítséget nyújt, hogy a kimondatlan, kimondhatatlan formát kapjon; hogy a szörnyet nevén szólítsuk, szembe nézzünk vele, és legyőzhessük.

Ide jutottam én is: szavak előtti területre.

 

Ezért csak ízelítőt irok azokból a benyomásokból és felvetett témákból, amiről szó esett (semmilyen összefüggés nélkül):

  • A nézők előítéleteire, vágyaira, gondolataira építve olyan kontextus hozható létre, ahol a rendező nem mond ki semmit, hanem sejtet (a néző lényegében maga konstruálja a helyzetet): pl. egy erotikus bárban tett látogatás, után a lánynak fizető főszereplő esetén a néző asszociációja: gyerekprostituált szolgáltatásának igénybevétele;
  • A történet a néző fejében konstruálódik, ahogy összerakja a képkockákat;
  • A rendező tudatosan kelti fel a téves asszociációkat, és ezek megcáfolásával lendíti előre a történetet;
  • A szereplők másokra vetítik vágyaikat, és ezekkel azonosulnak, hogy megértsék saját magukat (projektív identifikáció);
  • Egy visszaemlékezés több szempontú értelmezést tesz lehetővé, aszerint hogy a néző véleménye szerint kinek a visszaemlékezését látjuk;
  • Bűntudat, vágy, halálfélelem és halálvárás megjelenítése szavak nélkül, szimbólumokkal;
  • Érzelmekkel teli tárgyak szerepeltetése a történet kulcspontjain;
  • Foreshadowing: a halott család képe (akiről még nem tudjuk, hogy halottak), egy a kontextushoz tartozó, de mégis a tragédiát jelző zenével; 
  • Pszihológiai fogalmak, hatások, melyek hitelessé teszik a történetet: patologiás szimbiotikus kapcsolat; traumaismétlő cselekvés; terápiás intervenciós hatású "gaztett"  az egyik szereplő részéről; jellemfejlődés;
  • traumatikus események utalásszerű, vagy csak a szereplők szemén át történő megmutatása - a hatás olyan, mint az "Alien"-ben, a borzalom a néző fejében jelenik meg.
  • Tranzakcionalista párbeszéd, felszíni kommunikáció vs. tényleges tartalom: a szereplők nem mondanak ki mindent, más szinten beszélnek, másról beszélnek, mint ami a tényleges kommunikáció tartalma - érezzük miről van szó, de a dialógusok szó szerint mást tartalmaznak. PL. Párbeszéd arról, hogy egy papagáj tud beszélni, de már nem érdekli. Rejtett tartalom: veszteség, halál, elmúlástól való félelem, bánat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rupertclum.blog.hu/api/trackback/id/tr542388459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása