2010.04.02. 21:50
Ellenőrző lista a történetek megszerkesztéséhez és ellenőrzéséhez
Egy lista a sorstársaknak....
forrás: Gesing, F.(2004.): Kreatív írás, Mesterfogások íróknak, Z-Press Kiadó Kft. Miskolc, 2007., 102-103. old.
Mi a történet témája, alapgondolata, központi kérdése?
Története inkább karakterközpontú, vagy cselekménycentrikus?
Terve mely szerkezeti mintákba és plotmodellekbe sorolható be? Mely kombinációkra és variációkra törekszik?
Milyen szándék, illetve cél vezérli a legfontosabb karaktereit?
Milyen élményekben rejlik ezek viselkedésének inditóoka? Ügyeljen a mgfelelő motivációra, és Ön se veszítse el szem elől a célját.
Fontos dolog forog kockán a történetben? Egzisztenciális kérdésekről és alapvető, korszakalkotó érzésekről van szó?
Mi áll a főszereplő tervének és céljának elérésének útjában?
Miben rejlik a főkonfliktus? Inkább belső, lelki természetű vagy külső, fizikailag megfogható, két vagy több ember harca?
A krízis a fejlődés kiindulópontja és mozgatórugója?
Hagyja, hogy története kiindulási pontja egy "point of attack" legyen: egy olyan esemény (vereség, vagy esemény), amely megzavarja a nomalitást és a régi rendet, és a szereplőket cselekvésre kényszeríti?
Hogyan alakul ki, fokozódik és oldódik meg a konfliktus?
Nagyjából egyenlő erősségüek a konfliktusban érdekelt felek?
A konfliktus alá van-e támasztva minden oldaról okokkal, amelyek kényszerítően hatnak, követhetőek, és hatályosak, és megakadályozzák a konfliktus túlságosan gyors feloldódását? A feleknek kiengesztelhetetleneknek, a proglémának feloldhatatlannak kell tűnnie.
Egészen a végsőkig fokozza a konfliktust?
Mi minden üthet ki balul a cselekmény menetében?
A fejlődés minden belső logikája ellenére tud még meglepő fordulatokat találni? Adjon különleges csattanót a történetnek.
A főszereplők szenvedése és a fájdalma valóban mélyreható? Megérthető?
Az érzelmek vonzása az lvasó számára is elég erős? Elegendő jelenet és elem áll rendelkezésre, hogy spontán felkeltse emocionlis érekeklődésünket?
Ne felejtse el, hogy a főszereplőnek változni kell. Miben rejlik a változás magva? A főszereplő "megérkezik" vagy "visszatér"?
Hogyan alakul a feszültség görbéje? Fokozható egészen a tetőpontig? Vannak statikus fázisok? Hagyjon az olvasónak egy kis szünetet, de ne engedje, hogy a feszültség alábbhagyjon.
Hogyan nézzen ki a történet tetőpontja? Ez lesz az a pont, amikor minden szál összefut?
A főszereplők állnak-e a történet középpontjában? Valóban elvezeti-e őket határaikhoz?
A történet elkerülhetetlenül és törések nélkül halad egy megoldás felé? Optimista, vagy pesszimista befejezést kap-e a történet, vagy valamilyen nyitott megoldásra törekszik?
Szólj hozzá!
Címkék: történetszerkesztés
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.