Egy lista a sorstársaknak....

forrás: Gesing, F.(2004.): Kreatív írás, Mesterfogások íróknak, Z-Press Kiadó Kft. Miskolc, 2007., 102-103. old.

  1. Mi a történet témája, alapgondolata, központi kérdése?

  2. Története inkább karakterközpontú, vagy cselekménycentrikus?

  3. Terve mely szerkezeti mintákba és plotmodellekbe sorolható be? Mely kombinációkra és variációkra törekszik?

  4. Milyen szándék, illetve cél vezérli a legfontosabb karaktereit?

  5. Milyen élményekben rejlik ezek viselkedésének inditóoka? Ügyeljen a mgfelelő motivációra, és Ön se veszítse el szem elől a célját.

  6. Fontos dolog forog kockán a történetben? Egzisztenciális kérdésekről és alapvető, korszakalkotó érzésekről van szó?

  7. Mi áll a főszereplő tervének és céljának elérésének útjában?

  8. Miben rejlik a főkonfliktus? Inkább belső, lelki természetű vagy külső, fizikailag megfogható, két vagy több ember harca?

  9. A krízis a fejlődés kiindulópontja és mozgatórugója?

  10. Hagyja, hogy története kiindulási pontja egy "point of attack" legyen: egy olyan esemény (vereség, vagy esemény), amely megzavarja a nomalitást és a régi rendet, és a szereplőket cselekvésre kényszeríti?

  11. Hogyan alakul ki, fokozódik és oldódik meg a konfliktus?

  12. Nagyjából egyenlő erősségüek a konfliktusban érdekelt felek?

  13. A konfliktus alá van-e támasztva minden oldaról okokkal, amelyek kényszerítően hatnak, követhetőek, és hatályosak, és megakadályozzák a konfliktus túlságosan gyors feloldódását? A feleknek kiengesztelhetetleneknek, a proglémának feloldhatatlannak kell tűnnie.

  14. Egészen a végsőkig fokozza a konfliktust?

  15. Mi minden üthet ki balul a cselekmény menetében?

  16. A fejlődés minden belső logikája ellenére tud még meglepő fordulatokat találni? Adjon különleges csattanót a történetnek.

  17. A főszereplők szenvedése és a fájdalma valóban mélyreható? Megérthető?

  18. Az érzelmek vonzása az lvasó számára is elég erős? Elegendő jelenet és elem áll rendelkezésre, hogy spontán felkeltse emocionlis érekeklődésünket?

  19. Ne felejtse el, hogy a főszereplőnek változni kell. Miben rejlik a változás magva? A főszereplő "megérkezik" vagy "visszatér"?

  20. Hogyan alakul a feszültség görbéje? Fokozható egészen a tetőpontig? Vannak statikus fázisok? Hagyjon az olvasónak egy kis szünetet, de ne engedje, hogy a feszültség alábbhagyjon.

  21. Hogyan nézzen ki a történet tetőpontja? Ez lesz az a pont, amikor minden szál összefut?

  22. A főszereplők állnak-e a történet középpontjában? Valóban elvezeti-e őket határaikhoz?

  23. A történet elkerülhetetlenül és törések nélkül halad egy megoldás felé? Optimista, vagy pesszimista befejezést kap-e a történet, vagy valamilyen nyitott megoldásra törekszik?

A bejegyzés trackback címe:

https://rupertclum.blog.hu/api/trackback/id/tr151890744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása